Total Pageviews

Tuesday, January 10, 2012

LOVE MOM T_T



KALAU SAYANG IBU, BACA
LA , TAK
LAMA PUN, 5 MINIT JE . :DD

Orang kata aku lahir dari
perut
mak ! (Bukan Org kata , memang betul) Bila dahaga ,
yang susukan aku .
Mak .
Bila lapar , yang suapkan
aku ,
Mak . Bila keseOrangan , yang sentiasa
di sampingku , Mak . Kata mak ,
perkataan
pertama
yang aku sebut , Mak .
Bila bangun tidur, aku cari , Mak . Bila nangis , Orang
pertama
yang datang , Mak . Bila nak
bermanja, aku
dekati ,
Mak . Bila nak bergesel , aku duduk sebelah , Mak .
Bila sedih , yang bOleh
memujukku hanya , Mak . Bila
nakal , yang memarahi aku ,
Mak .
Bila merajuk , yang memujukku cuma , Mak .
Bila melakukan kesalahan , yang
paling cepat marah , Mak . Bila
takut , yang tenangkan
aku , Mak .
Bila nak peluk , yang aku suka peluk , Mak .
Aku selalu teringatkan ,
Mak . Bila sedih , aku mesti
telefOn , Mak .
Bila serOnOk , Orang
pertama aku nak beritahhu , Mak .
Bila bengang , aku suka
luah pada , Mak . Bila takut ,
aku selalu panggil , "
Mmaaakkkk ! "
Bila sakit , Orang paling risau adalah , Mak .
Bila nak exam , Orang paling
sibuk
juga , Mak . Bila buat hal , yang
marah
aku dulu , Mak . Bila ada masalah , yang
paling risau , Mak .
Yang masih peluk dan cium
aku sampai hari ni , Mak . Yang
selalu masak
makanan kegemaranku , Mak . kalau balik
ke kampung ,
yang selalu bekalkan ulam & lauk
pauk ,
Mak . Yang selalu simpan dan
kemaskan barang barang aku , Mak . Yang selalu
berleter kat
aku , Mak .
Yang selalu puji aku , Mak .
Yang selalu nasihat aku , Mak .
Bila nak kahwin , Orang pertama aku tunjuk dan
rujuk ,
Mak . Aku ada pasangan hidup
sendiri . Bila serOnOk , aku cari ,
Pasanganku . Bila sedih , aku
cari , Mak . Bila berjaya , aku ceritakan
pada ,
Pasanganku . Bila gagal , aku
ceritakan
pada ,
Mak . Bila bahagia , aku peluk erat ,
Pasanganku . Bila berduka , aku
peluk
erat ,
Emakku .
Bila nak bercuti , aku bawa , Pasanganku .
Bila sibuk , aku hantar anak ke
rumah , Mak . Bila sambut
valentine , Aku
bagi
hadiah pada Pasanganku ! Bila sambut hari ibu , aku cuma
dapat ucapkan “ Selamat Hari
Ibu
” ! Selalu , Aku ingat
pasanganku ! Selalu , Mak ingat
kat aku ! Bila-bila , Aku akan telefOn
pasanganku ! Entah bila , aku
nak telefOn
mak !
Selalu , aku belikan hadiah untuk
pasanganku ! Entah bila , aku nak belikan
hadiah untuk emak ! Renungkan :
" Kalau kau sudah habis belajar
dan berkerja , bOlehkah
kau kirim wang untuk mak
" Mak bukan nak banyak , lima puluh ringgit sebulan
pun
cukuplah . "
Berderai air mata jika kita
mendengarnya . Tapi kalau mak
sudah tiada . " MAKKKKK ! RINDU MAK !
RINDU
SANGAT ! "
Berapa ramai yang sanggup
menyuapkan ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya !
Berapa ramai yang sanggup
mengantikan lampin
ibunya !
Berapa ramai yang sanggup
membersihkan najis ibunya ! Berapa ramai yang sanggup
membuang ulat dan
membersihkan luka kudis
ibunya !
Berapa ramai yang sanggup
berhenti kerja untuk menjaga
ibunya !
Dan akhir sekali berapa ramai
yang sembahyang JENAZAH
ibunya ! Seorang anak
mendapatkan ibunya yang sedang sibuk
menyediakan makan malam
di dapur lalu menghulurkan
sekeping kertas yang
bertulis sesuatu . Si ibu segera
mengesatkan tangan di aprOn
menyambut kertas yang
dihulurkan Oleh si anak lalu
membacanya . KOs upah
membantu ibu : 1) TOlOng pergi
kedai : RM4.00 2) TOlOng jaga adik :
RM4.00
3) TOlOng buang sampah : RM1.00
4) TOlOng kemas
bilik :
RM2.00 5) TOlOng siram bunga : RM3.00
6) TOlOng sapu sampah :
RM3.00 Jumlah : RM17.00 Selesai
membaca , si ibu
tersenyum memandang si
anak sambil sesuatu berlegar- legar di
mindanya . Si ibu mencapai
sebatang pen dan
menulis
sesuatu di belakang kertas yang
sama . 1) KOs mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA 2)
KOs berjaga malam
kerana
menjagamu - PERCUMA 3) KOs air
mata yang
menitis keranamu - PERCUMA 4) KOs
kerunsingan kerana
bimbangkanmu - PERCUMA
5) KOs menyediakan makan
minum, pakaian, dan keperluanmu
-PERCUMA Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku
-
PERCUMA Air mata si anak
berlinang
setelah membaca apa yang
dituliskan oleh siibu . Si anak menatap
wajah ibu ,memeluknya dan
berkata ,
"Saya Sayangkan Ibu".
Kemudian si anak mengambil pen
dan menulis "Telah Dibayar" pada
mukasurat yang sama
ditulisnya . Jika kamu
menyayangi
ibumu ,

P/S:: got it from someone....I LOVE MY MOM~~~~ LOVE U MOM...

1 comment: